افزایش شیب سقوط اسمارت فون ها در آینده نزدیک

هم اکنون بازار گوشی‌های موبایل در بزرگ‌ترین اندازه‌ خود قرار دارد، اما گزارش جدیدی از سوی موسسه تحقیقاتی Argus Insights ادعا می‌کند که این بازار به نقطه اشباع رسیده و اسمارت‌فون‌ها دیگر مانند سابق مصرف‌کنندگان را به سمت خود جذب نمی‌کنند.
سامسونگ نمونه بارزی برای این ادعاست. «آرگوس» می‌گوید که با وجود نقدهای بسیار مثبتی که گلکسی S6 و S6 اج دریافت کرد، فروش این پرچمدار در بازار پایین‌تر از حدانتظار بود. این موسسه اعتقاد دارد که آپگریدهای نه چندان چشمگیر سخت‌افزاری نیز دیگر نمی‌تواند صاحبان گوشی‌های کنونی بازار را به خرید مدل جدیدی از آن‌ها راضی کند.

آرگوس در اینباره می‌نویسد: “علاقه مصرف‌کنندگان به گوشی‌های جدید رو به پایان است و پرچمدار سامسونگ نیز نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. گوشی‌های جدید با دوربین‌های بهتر و حافظه‌های بیشتر تنها نسخه‌های بهینه‌شده مدل‌های قبل هستند. این بهینه‌سازی‌های کوچک عامل ایجاد هیجان و سوق مشتریان به سمت خرید آن‌ها نخواهد شد. فصل تعطیلات سال ۲۰۱۴ شاهد درخواست بسیار بالایی برای گوشی‌های هوشمند بودیم و برای سال جدید باید شاهد عرضه گوشی‌هایی بسیار جذاب باشیم تا مشتریان را به کنارگذاشتن گوشی کنونی‌شان و خرید مدلی جدید قانع کند.”

LG G4 نیز از این قاعده مستثنی نبود. ال‌جی توانست تا پایان سال ۲۰۱۴ تا ۵٫۸ میلیون G3 به فروش برساند و برای G4 برنامه‌ریزی فروشی ۸ میلیونی را کرده بود. اما بر اساس گزارش‌ها فروش این گوشی بسیار پایین‌تر از حد انتظارها بوده است.

اما گرچه فروش پایین پرچمدار جدید سامسونگ نشان از کاهش درخواست برای گوشی‌های این شرکت دارد، لزوما نشان‌دهنده کل بازار موبایل باشد. به عنوان مثال اپل شرایط بسیار خوبی را تجربه می‌کند. این شرکت در سال گذشته برای اولین‌بار گوشی‌های با اندازه بزرگ ۵٫۵ اینچی به بازار فرستاد و بسیاری از مشتریان گوشی‌های اندرویدی (شامل سامسونگ) را به سمت خود کشید. داده‌های موسسه آرگوس نیز همین واقعیت را نشان می‌دهد: کاهش درخواست برای گلکسی S6 و همزمان افزایش درخواست برای آیفون ۶٫ شتاب سامسونگ در عرضه گلکسی نوت ۵ زودتر از موعد هر ساله نیز شاید نشان از درک همین واقعیت از سوی این غول کره‌ای باشد.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/07/argus-galaxy-interest.jpg
آرگوس نمودار دیگری را نیز برای اثبات ادعایش منتشر کرده است. بر اساس این نمودار، میزان درخواست برای گوشی‌های موبایل در ابتدای سال ماه به ماه دوبرابر شده، اما در ماه‌های اخیر بر سرعت رشد آن به شدت کاسته شده و در حدفاصل ژوئن تا می به ۸ درصد رسیده است.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/07/PR-demand-change.jpg
تحلیل آرگوس از شرایط بازار صحیح باشد یا خیر، این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که نسل جدید گوشی‌های موبایل نسبت به نسل‌های قبلی پیشرفت قابل‌توجهی ندارند و تنها به بهبودهای جزیی دست می‌زنند. اگر در زمان اوج محبوبیت رزولوشن‌های ۱۰۸۰p تقاضا و کششی بالا برای رزولوشن QHD بود، این تقاضا حالا برای رزولوشن ۴K نیست. و یا اگر زمانی جنگ بر سر اسنپ‌دراگون ۸۰۱ و ۸۰۵ بود، حالا دیگر تفاوت چندانی میان اسنپ‌دراگون ۸۰۸ و ۸۱۰ توسط مشتریان احساس نمی‌شود. همین شرایط برای دوربین‌های موبایل نیز صادق است.

به عبارتی نیاز مشتریان به انتها رسیده و دلیلی برای بهبودهای کوچک نمی‌بینند.

البته سامسونگ و اپل نیز بیکار ننشسته‌اند و روز به روز در حال کار بر روی تکنولوژی‌های جدید هستند. سامسونگ بر روی تکنولوژی باتری‌های جدید که یکی از ضعف‌های بزرگ دنیای موبایل است کار می‌کند و اپل نیز به دنبال انقلابی در دوربین گوشی‌های هوشمند است. سامسونگ می‌خواهد گوشی‌هایی با قابلیت تاشوندگی معرفی کند و اپل نیز قصد دارد سنسور اثر انگشت معروفش را به زیر صفحه‌نمایش‌ها منتقل کند و از دست دکمه Home راحت شود.

بازار موبایل پرسودترین بازار تکنولوژی دنیاست و شرکت‌هایی چون سامسونگ و اپل که بخش مطلق درآمدهایشان را از این راه کسب می‌کنند، خیال کنارکشیدن ندارند. پیشبینی می‌شود از سال آینده میلادی شاهد تغییراتی بزرگ و شبه‌انقلابی در این حوزه باشیم.

تاریخ انتشار خبر : ۲۹ تیر ۱۳۹۴

Facebookgoogle_plustwitter
اشتراک در خبرنامه دیجی بایت

در خبرنامه دیجی بایت عضو شوید و از تازه ترين اخبار با خبر شويد

۰۵۱-۳۸۵۲۲۷۰۰