انحصار هواپیمای بوئینگ و ایرباس در آسمان پایان یافت

روز گذشته روزی پرافتخار برای مردم چین بود. تلویزیون دولتی این کشور مراسم رونمایی از اولین هواپیمای مسافربری غول پیکر ساخت این کشور به نام C919 را به صورت زنده پخش کرد و بر جدی بودن تصمیم حزب حاکم بر به چالش کشیدن حکم فرمایی ایرباس و بوئینگ بر آسمان تأکید کرد.

در این مراسم، هواپیمایی با بدنه ای براق و عمدتأ سفید از آشیانه ای بیرون آمد که بر سر درب ورودی آن شعار “رویا به پرواز در آمد” نوشته شده بود.

این هواپیمای دو موتوره با بدنه ای باریک و ظرفیت حمل ۱۷۴ مسافر، هم رده ایرباس۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ است و با توانایی پرواز در مسافت بیش از ۵۵۵۵ کیلومتر (۳۴۵۱ مایل)، وارد رقابت جدی با رقبای اروپایی و آمریکایی خود شده است و شرکت سازنده آن ادعا دارد که هواپیمایی ایده آل برای مسیرهایی همچون شانگهای به سنگاپور و پکن به بانکوک است.

 

C919

چین در دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز چنین طرح هایی را در دست داشت که به شکست انجامید، تا اینکه دوباره در سال ۲۰۰۸ پروژه ساخت هواپیمای مسافربری را آغاز کرد و اولین محصول خود را روز گذشته به نمایش گذاشت.

تولید داخل؟

اگرچه هنوز یک سال با پرواز آزمایشی C919 زمان باقی مانده، ولی Comac شرکت دولتی هواپیماسازی چین خبر از توسعه طرح های خود برای ساخت هواپیماهای پهن پیکر دیگری داده است.

دولت کمونیست چین قصد دارد از C919 به عنوان تخته پرش برای توسعه صنعت هواپیماسازی بومی استفاده کند و از تصمیم خود برای ایجاد همکاری بین بیش از ۲۰۰ شرکت، ۳۶ دانشگاه و صدها هزار پرسنل در ساخت هواپیماها خبر داده است.

 

c919

رسانه های دولتی این کشور از فناوری های پیشرفته بکار رفته در تولید این هواپیما تمجید می کنند، از دستگاه های اتوماتیک گرفته تا بدنه ای که با استفاده از مواد فوق سبک ساخته شده، درست همان چیزی که بوئینگ در ساخت دریم لاینر ۷۸۷ بکار گرفته است.

با این حال، برخی از کارشناسان هوانوردی این کشور نسبت به ادعای تلویزیون دولتی چین مبنی بر “صد در صد چینی بودن این هواپیما” ابراز تردید کرده اند. اخیرأ در شبکه های اجتماعی این کشور تصاویر اینفوگرافیکی دست به دست می شود که نشان می دهد بخش های متعددی از این هواپیما محصول سایر کشورها است – از جمله موتورها، سیستم برق رسانی و تجهیزات فرود.

رشد تصاعدی

درباره هرچیزی که در چین مطرح می شود می توان تردید داشت به جز یک چیز: نیاز شدید این کشور به در اختیار گرفتن هواپیماهای مسافربری بیشتر.

این کشور که در حال حاضر مقام دوم را پس از آمریکا از لحاظ تعداد سفرهای هوایی دارد، اعلام کرده طی دو دهه آینده به بیش از ۶۳۰۰ هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت. بر همین اساس، این کشور به تازگی و در سفر صدر اعظم آلمان به پکن، قرارداد خرید ۱۳۰ فروند هواپیمای مسافربری ایرباس به ارزش ۱۷ میلیارد دلار را امضا کرد. رییس جمهور چین پیش از این نیز در سفر به ایالات متحده قراردادی برای خرید ۳۰۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ به ارزش ۳۸ میلیارد دلار امضا کرده بود.

c919

 

پایان فرمانروایی؟

جای تعجب نیست که رسانه های دولتی چین هم صدا با Comac از آینده ای درخشان برای C919 خبر می دهند. این شرکت اعلام کرده امیدوار است طی بیست سال آینده بیش از ۲۰۰۰ فروند C919 بفروشد و برخی کارشناسان چینی آینده ای را پیش بینی می کنند که بوئینگ و ایرباس به ناچار حضور رقیب چینی را در کنار خود تحمل خواهند کرد.
تاکنون، ۵۱۷ سفارش عمدتأ از سوی شرکت های هواپیمایی داخلی چین برای خرید C919 ثبت شده است. این در حالی است که Comac برای فروش جهانی محصول خود نیازمند مجوز سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) است.

شهروندان چینی در فضای مجازی واکنش های مختلفی به این خبر نشان داده اند. در حالی که عده ای از آنها با شنیدن این خبر احساس غرور کرده و حمایت خود را از آن اعلام کرده اند، عده ای دیگر نسبت به ایمنی C919 و همچنین بومی بودن آن ابراز تردید کرده اند.

به هر حال، می توان با خیال راحت شرط بست که در آینده نزدیک، رییس جمهور چین را در سفرهای خارجی اش همچنان سوار بر بوئینگ ۷۴۷ خواهیم دید.

 
 
 منبع: شهرخبر

تاریخ انتشار خبر : ۱۲ آبان ۱۳۹۴

Facebookgoogle_plustwitter
اشتراک در خبرنامه دیجی بایت

در خبرنامه دیجی بایت عضو شوید و از تازه ترين اخبار با خبر شويد

۰۵۱-۳۸۵۲۲۷۰۰