بررسی خودروی BMW M2 کوپه‌‌ی مدل ۲۰۱۶

شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌دبلیو، به تازگی کوچک‌ترین و احتمالا مقرون به صرفه‌ترین خودروی خط تولید سری M خود را معرفی کرده است. خودروی BMW M2 کوپه‌ی مدل ۲۰۱۶ از خودروی بی‌ام‌دبلیو M235i موجود که از لحاظ عملکرد در صدر خط تولید سری ۲ این شرکت آلمانی قرار دارد، پیش افتاده است.

شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌دبلیو، اخیرا از کوچک‌ترین و احتمالا مقرون به صرفه‌ترین خودروی خط تولید سری M خود رونمایی کرده است. خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه‌ی مدل ۲۰۱۶ از خودروی بی‌ام‌دبلیو M235i حال حاضر که از لحاظ عملکرد در صدر خط تولید سری ۲ این شرکت قرار دارد، پیشی گرفته است. خودروی M2 که در نوربرگرینگ توسعه داده شده است، جانشین بر حق اتومبیل BMW 1M کوپه‌ی مدل‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ محسوب می‌شود. برخی هم بر این باورند که این خودرو، نسخه‌ی مدرن و بروز شده‌ی بی‌ام‌دبلیو توربوی مدل ۲۰۰۲ است!

همراه ما باشید تا در ادامه‌ی مقاله به بررسی خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 در سه بخش مختلف بپردازیم.

 http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_1.jpg

نگاهی تخصصی به خودرو

قدرت خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 مدل ۲۰۱۶ به وسیله‌ی موتوری از خانواده‌ی N55 تامین می‌شود. این موتور ۳ لیتری توربو شارژر دوگانه‌ی خطی تحت عنوان I-6 (موتور احتراق داخلی با سیلندرهای سوار شده به صورت خط راست و موازی با محل اتصال میل‌لنگ)، دارای بلوک آلیاژی بوده و سرسیلندر ۴ سوپاپه با طراحی DOHC تزریق مستقیم دارد. همچنین این موتور دارای سیستم کنترل بالابر سوپاپ متغیر(variable valve lift) و قابلیت Double Vanos (کنترل تایمینگ میل بادامک متغیر) به منظور افزایش عملکرد، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمتر است.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_2.jpg

موتور بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه با ضریب تراکم ۱ به ۱۰.۲، دارای قدرت ۳۶۵ اسب بخاری در دور موتور ۶۵۰۰ (rpm) و گشتاور ۴۶۵ نیوتن متر در دور موتور ۱۴۰۰ تا ۵۵۶۰ (دور در دقیقه) است. به اضافه این که، نیروی گشتاوری با استفاده از قابلیت اووِربوست (Overboost) می‌تواند در دور موتور ۱۴۵۰ تا ۴۷۵۰ دور در دقیقه، به ۵۰۰ نیوتن متر هم افزایش یابد. شرکت بی‌ام‌دبلیو اظهار کرده است که خودروی کوپه‌ی M2 جدید، حدود ۹۵ نیوتن متر دارای نیروی گشتاور بیشتری نسبت به آخرین نسل M3 با موتور ۴ لیتری V-8 است. خودروی M2 جدید، دارای سیستم اگزوزی با خروجی ۴ گانه همراه با دریچه‌ی قابل کنترل الکترونیکی برای داشتن صدای خشن‌تری است.

گزینه‌های انتقال قدرت مربوط به خودروی یاد شده، شامل جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی دارای قابلیت تطبیق خودکار با دور موتور و جعبه دنده‌ی ۷ سرعته‌ی دو کلاجه با قابلیت M DCT درایولاجیک (طراحی شده برای موتورهای با دور موتور بالا به منظور داشتن سریع‌ترین عمل تعویض دنده بدون قطع شدن نیروی کشش) است.

شرکت بی‌ام‌دبلیو ادعا می‌کند، هنگامی که خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه به سیستم انتقال قدرت ۲ کلاجه و سیستم کنترل شروع به حرکت مجهز باشد، می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۴.۲ ثانیه دست یابد و خودروی M2 مجهز به جعبه دنده‌ی دستی هم می‌تواند به همان سرعت در زمان ۴.۴ ثانیه دست یابد. خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_8.jpg

همان‌طور که می‌دانید، استفاده هرچه بیشتر از لوازم برقی اتومبیل، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو هم می‌شود؛ از این رو شرکت بی‌ام‌دبلیو به منظور بهبود مصرف سوخت، خودروی کوپه‌ی M2 را به قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار و بازیابی انرژی ترمز مجهز ساخته است. افزون بر این موارد، پمپ خنک کننده تنها در هنگام نیاز عمل خنک‌سازی را انجام می‌دهد، پمپ روغن عملکرد کنترل شده‌ای داشته و فشرده‌ساز تهویه مطبوع به طور خودکار در زمان عدم استفاده از آن قطع می‌شود. همچنین فرمان الکتریکی خودرو هم به کاهش مصرف سوخت خودرو کمک می‌کند!

موتور بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه، برای تاب آوردن در استفاده‌ی دائمی جاده‌ای ساخته شده است. سیستم روغن این خودرو شامل یک پوشش کارتر (مخزن روغن موتور) اضافی برای کنترل حرکت روغن تحت شتاب به علاوه‌ی سیستم مکش ویژه برای تامین روغن توربو هنگام شتاب گرفتن خودرو است. یک پمپ مکش اضافی هنگام گرفتن ترمزهای سنگین، روغن را به سیستم ترمز عقبی منتقل می‌کند. یک رادیاتور خنک کننده اضافی دمای موتور خودروی کوپه‌ی M2 را تحت کنترل نگه می‌دارد و مدل تجهیز شده به قابلیت DCT، دارای خنک کننده‌ی روغن جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت است. تمامی موارد یاد شده در راستای پایداری بیشتر خودرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به منظور کاهش وزن کلی و بهبود کنترل حرکت خودرو (handling)، بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه دارای محورهای جلو و عقب آلومینیومی بوده که بزرگ‌تر از محورهای استفاده شده در M3 سدان و M4 کوپه است. همچنین، شرکت بی‌ام‌دبلیو از فلز آلومینیوم در عناصر مختلف مربوط به سیستم تعلیق بی‌ام‌دبلیو M2 هم استفاده کرده است که می‌توان به بازوی کنترل سیستم تعلیق، حامل چرخ‌ها، ساختار نگه دارنده‌ی محورها و صفحه‌ی مربوط به مفصل دوگانه‌ی سیستم فنر‌بندی اشاره کرد. موارد یاد شده، در کل باعث کاهش وزن حدود پنج کیلوگرمی در خودرو شده است. علاوه‌بر این، آلومینیوم در کمک فنرها و میله‌ی لوله‌ی ضد چرخش هم استفاده شده است. بازوهای کنترل با طراحی اتصال پنج گانه‌ی سیستم تعلیق و ساب‌فریم (قاب زیرین سیستم تعلیق) جلویی هم از آلومینیوم تشکیل شده که حدود ۲.۷ کیلوگرم در وزن خودرو صرفه جویی می‌کند. ساب‌فریم عقبی از فولاد سبک وزن ساخته شده است.

خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه‌ی مدل ۲۰۱۶ روی یک مجموعه از چرخ‌های آلیاژ آلومینیومی با ساختار شبکه‌ای و تایرهای سوپر اسپورت میشلین پایلوت سوار شده است. چرخ‌های جلویی با اندازه‌ی ۱۹ در ۹ اینچ دارای تایرهای استاندارد ۲۴۵/۳۵R19 بوده و چرخ‌های عقبی با اندازه‌ی ۱۹ در ۱۰ اینچ هم دارای تایرهای استاندارد ۲۶۵/۳۵R19 هستند. فرآیند ترمز هم برعهده‌ی مجموعه‌ای از صفحه دیسک‌های ۱۵ اینچی دارای کالیپرهای (نگه دارنده‌های لنت ترمز) ۴ پیستونه در جلو و مجموعه‌ای از صفحه دیسک‌های ۱۴.۵ اینچی دارای کالیپرهای ۲ پیستونه در عقب است. صفحه دیسک‌های سیستم ترمز یاد شده، دارای طراحی دو تکه‌ای با مرکز آلومینیومی و سطح اصطکاک ترمزی از جنس چدن خاکستری به علاوه‌ی کالیپرهایی با طراحی انعطاف پذیر است.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_3.jpg

دیفرانسیل اکتیو سری M خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 قدرت را به زمین انتقال می‌دهد. دیفرانسیل چند صفحه‌ای لغزش محدود می‌تواند از ۰ تا ۱۰۰ درصد، بسته به داده‌های ورودی از سنسورهای مختلف سیستم کنترل تعادل پویا (DSC) قفل شود. مانند خودروی فورد فوکوس RS که در آینده‌ی نزدیک وارد بازار خواهد شد، خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه‌ی مدل ۲۰۱۶ هم از قابلیتی به نام حالت رانش (drift mode) و ویژگی DSC که یک حالت پویای سری ام (MDM) جدید است بهره می‌برد. ویژگی DSC، اجازه‌ی لغزش بیشتری به منظور کشش بهبود یافته و رانش‌های کنترل شده‌ی متعادلی را به چرخ‌ها می‌دهد.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_4.jpg

نگاهی به ظاهر بیرونی خودرو

حال بهتر است به ویژگی‌های ظاهری بیرونی بی‌ام‌دبلیو M2 بپردازیم. شانه‌ی شبکه‌ای سیاه رنگ با طراحی دو نواره همراه با آرم M، منعکس کننده‌ی سبک طراحی میله‌های دوگانه‌ی رینگ‌های بی‌ام‌دبلیو M2 است! سپر جلو دارای ورودی هوای بزرگی به منظور خنک سازی مستقیم با هوا است که تیغه‌های ذوزنقه‌ای آن جریان هوا را به واسطه‌ی قوس بالای چرخ‌ها منحرف می‌کند. جدار هوای نصب شده در ورودی بیرونی هم، هوا را به اطراف چرخ‌ها هدایت می‌کند. شرکت سازنده‌ی بی‌ام‌دبلیو M2 اظهار می‌کند که خودروی یاد شده، ۵ درصد دارای درَگ (مقاومت در برابر هوای جلویی خودرو) کمتر و کاهش ۳۵ درصدی لیفت (مقاومت در برابر هوایی که باعث افزایش ارتفاع خودرو می‌شود) است.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_5.jpg

قوس بالایی چرخ‌های جلویی به میزان ۲.۱ اینچ و قوس چرخ‌های عقبی هم به میزان ۳.۱ اینچ به منظور داشتن فضای بیشتری برای چرخ‌های پهن‌تر افزایش یافته است. کالیپرهای ترمز با رنگ آبی کاملا مشخص هستند. اسپویلر کوچکی به منظور افزایش آیرودینامیک خودرو، بر روی درب صندوق عقب بی‌ام‌دبلیو M2 نصب شده است. طراحی چراغ‌های شب‌رنگ (ریفلکتور) عمودی موجود در سپر عقبی خودرو از کناره‌ی تیغه‌های سپر جلو الهام گرفته است! به اضافه این که، سر اگزوزهای چهارگانه از درون دیفیوزری آیرودینامیک خارج شده‌اند. از ویژگی‌های ظاهری دیگر این خودرو می‌توان به دریچه‌ی جریان هوای واقع در کناره‌های جلویی بی‌ام‌دبلیو M2 که از خودروی BMW 3.0 CSL الهام گرفته شده، اشاره کرد.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_6.jpg

چهار نوع انتخاب رنگ شامل: آبی شنی متالیک، سفید آلپی، یاقوت کبود سیاه متالیک و خاکستری معدنی متالیک در اختیار خریداران قرار دارد.

نگاهی به ظاهر داخلی خودرو

بی‌ام‌دبلیو M2 دارای سرعت سنجی با نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و شمارشگر دور موتوری با حداکثر سرعت چرخش موتور ۸۰۰۰ دور در دقیقه (عملا دارای حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و دور موتور حداکثری ۷۰۰۰ دور در دقیقه در خط قرمز) است. می‌توانید آرم M را که معرف سری M خودروهای بی‌ام‌دبلیو است، در سرتاسر نقاط مختلف خودرو از جمله: شمارشگر دور موتور، اهرم تعویض دنده، بالشتک پشت گردن، رکاب خودرو و چرم فرمان خودرو مشاهده کنید. صندلی‌های اسپورت جلو، به چرم‌های مشکی رنگ ساخت کشور داکوتا و دوخت آبی رنگی همراه با آرم M حک شده بر روی بالشتک پشت گردن صندلی مزین شد‌اند. همچنین، صندلی‌های جلو دارای بالشتک‌های قابل تنظیم هستند. سمت راننده هم دارای زیرپایی و کنسول مرکزی زانویی است. از دیگر جزئیات داخلی خودرو می‌توان به وجود فیبر کربن منفذ باز در دستی متصل به درب‌ها، محفظه‌ی ترمز دستی و اهرم تعویض دنده اشاره کرد.

http://www.digibyte.ir/wp-content/uploads/2015/10/BMW_M2_7.jpg

خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه مدل ۲۰۱۶ با سیستم سرگرمی کانِکتید درایو (Connected Drive) در دسترس مشتریان است. سرویس کانِکتید درایو انتخابی، دارای چندین نرم‌افزار متعلق به عملکردهای جاده‌ای شامل GoPro برای ضبط ویدیو و M Laptimer (ساخت بخش GmbH شرکت بی‌ام‌دبلیو) به منظور کسب اطلاعات جزئی در مورد خودرو مانند شتاب پیش برنده، شتاب جانبی، زمان سپری شده از رانندگی، موقعیت جغرافیایی، زاویه‌ی فرمان و… است.

انتظار داریم که خودروی بی‌ام‌دبلیو M2 کوپه، در فصل بهار سال ۲۰۱۶ با قیمتی نزدیک به اطلاعات درز کرده (۵۲ تا ۵۵ هزار دلار) در مورد قیمت گذاری آن، وارد بازار مصرف کنندگان شود.

تاریخ انتشار خبر : ۵ آبان ۱۳۹۴

Facebookgoogle_plustwitter
اشتراک در خبرنامه دیجی بایت

در خبرنامه دیجی بایت عضو شوید و از تازه ترين اخبار با خبر شويد

۰۵۱-۳۸۵۲۲۷۰۰